Selecteer een pagina

Het komt helaas nog heel vaak voor dat ondernemers te maken krijgen met klanten die hun plicht om te betalen niet nakomen. In dat geval kom je voor een hoop onzekerheid te staan als ondernemer. Je wilt dolgraag een goed contact houden met de klant, maar bent ondertussen ook bang dat je spreekwoordelijk ‘naar het geld kunt fluiten’. Maar wat zijn de vervolgstappen als een klant verzuimt te betalen? Zelf incasso doen is niet iets waar veel mensen verstand van hebben. Gek eigenlijk, aangezien dit door het volgen van de juiste stappen helemaal niet zo moeilijk is. Het inschakelen van een incassobureau is niet altijd nodig. Soms kan het je helpen in situaties waar je geen raad meer weet. Maar het is ook heel goed mogelijk om het zelf aan te pakken. In dit artikel we hoe je incasso zelf doet en wanneer je beter een incassobureau kunt inschakelen.

incassobureau

Wanneer is het nodig om een incassobureau in te schakelen?

De reden waarom je soms geen incassobureau in hoeft te schakelen is simpelweg omdat dit niet nodig is. Het werk van een incassobureau is vergelijkbaar met wat jij zelf ook kunt doen. Het is dan ook zonde om hier extra geld aan uit te geven als dit niet nodig is. In sommige gevallen kom je er niet uit met de debiteur. Je krijgt geen contact meer hem en weet gewoon niet meer welke stappen je nog kunt nemen. In dat geval is het raadzaam om een incassobureau of incasso advocaat in te schakelen. Zo weet je precies welke stappen je kunt nemen en heb je iemand die jou met raad en daad bij kan staan in deze lastige situatie.

incassobureau of advocaat

Hoe pak je het zelf aan?

Incasso is helemaal niet moeilijk als je maar weet waar je aan moet denken. Incasso kan je dan ook gemakkelijk zelf doen. Bovendien is dat ook nog eens een stuk persoonlijker voor de klant. Het komt immers ook maar al te vaak voor dat klanten simpelweg vergeten dat er een factuur openstaat of door financiële of persoonlijke problemen op dit moment niet kúnnen betalen. In dat geval is het dreigen met beslaglegging of het inschakelen van een incassobureau natuurlijk niet de juiste stap. Je moet altijd eerst proberen om er zelf uit te komen met de klant. Zeker als deze geen kwaad in zin heeft. Je wilt immers geen klanten verliezen door negatieve mond-tot-mond reclame door een verkeerde beoordeling van jouw kant. Het is allereerst belangrijk dat je je aan een aantal stappen houdt. Wij leggen hieronder in een kort stappenplan uit hoe je handelt als er openstaande facturen zijn binnen jouw bedrijf:

  1. Stuur een herinnering als de vervaldatum van de eerste factuur verstreken is. Wacht ongeveer twee tot drie dagen met het versturen van de herinnering. Het kan immers zijn dat de banken er langer over doen om de betaling te verwerken. Je rekent nog geen incassokosten, maar laat het betalingstermijn wel korter lopen. Vergezel de herinnering met de vriendelijke vraag om de betaling alsnog te voldoen.
  2. Zodra het betalingstermijn opnieuw verlopen is, is het van cruciaal belang dat je persoonlijk contact zoekt met de debiteur. Doe dit telefonisch. Leg nogmaals uit dat het betalingstermijn verstreken is en dat je samen een oplossing wilt zoeken om de facturen alsnog te voldoen. Neem het gesprek eventueel op als bewijs en zet alles nog eens zwart-op-wit in een e-mail.
  3. Zodra dit betalingstermijn opnieuw verlopen is en je het echt niet meer vertrouwd kan je er over nadenken om juridische stappen te ondernemen. Als je zeker weet dat de klant dit niet expres doet, kan je er nog voor kiezen om opnieuw een herinnering te sturen en telefonisch contact te zoeken.