Wat houdt contractenrecht in?

Het contractenrecht, ook wel het overeenkomstenrecht, heeft te maken met het recht omtrent overeenkomsten. Het contractenrecht gaat over de duur en het beëindigen van overeenkomsten. Een overeenkomst is erg belangrijk in een organisatie. Elke fout kan grote gevolgen hebben. Wij adviseren om uw contracten te laten controleren door aangesloten advocaten bij advocatenkantoorzoeken.nl.

contractenrecht

Wat valt onder contractenrecht?

De meest voorkomende gevallen bij het contractenrecht zijn:

Ingebrekestelling

Als u een overeenkomst wilt ontbinden of u wilt een schadevergoeding wegens wanprestatie, is er een ingebrekestelling nodig. De schuldenaar moet hiervoor wel in verzuim zijn.

Huurovereenkomst

Een huuroverkomst is nodig indien u een woning gaat huren. In een huurovereenkomst staan alle afspraken tussen de huurder en verhuurder. Zonder huurovereenkomst kunt u in vervelende situaties terecht komen.

Algemene voorwaarden

Door het opmaken van  algemene voorwaarden bespaart u in de nakomende gevallen veel tijd. Als u als bedrijf eenmaal algemene voorwaarden heeft gemaakt, dan kunt u deze in de navolgende overeenkomsten met andere klanten ook gebruiken. In de algemene voorwaarden staan alle plichten en rechten die u en uw klanten hebben.  Door deze voorwaarden lopen beide partijen minder risico.

Overeenkomst van opdracht

In deze overeenkomst staat de opdracht en de afspraken tussen twee partijen. In de overeenkomst van opdracht staat beschreven wat de opdrachtnemer gaat uitvoeren voor de opdrachtgever.

Samenwerkingsovereenkomst

In een samenwerkingsovereenkomst staan de afspraken tussen twee of meer partijen over de samenwerking die ze aangaan. Deze overeenkomst wordt gemaakt voor bijvoorbeeld een project of een investering. Er zijn meerdere vormen van een samenwerkingsovereenkomst, namelijk een raamovereenkomst en een opdrachtovereenkomst.

Arbeidsovereenkomst

De afspraken die de werknemer en werkgever maken staan in een arbeidsovereenkomst. Deze overeenkomst gaat in op de dag waarop u begint met werken voor uw nieuwe baas. Voor een geldige arbeidsovereenkomst dient u als werknemer wel loon te ontvangen van de werkgever voor uw werkzaamheden (loondienst).