Wat zijn arbeidsvoorwaarden?

Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden die de werknemer en werkgever met elkaar onderling afspreken. Onderwerpen die het meest voorkomen gaan over salaris, arbeidsduur en vakantiedagen. De afspraken worden vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. Daarnaast staan er ook vaak afspraken in de geldende cao of in de wet.

Primaire arbeidsvoorwaarden

Primaire arbeidsvoorwaarden gaan over de primaire eisen waaraan de arbeid wettelijk moet voldoen. Hierbij kunt u denken aan loon en vakantiedagen. In de primaire voorwaarden staan ook de hoofdverplichtingen waar de werknemer aan moet voldoen beschreven.

primaire arbeidsvoorwaarden

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Secundaire arbeidsvoorwaarden staan meestal in de cao en gaan over zaken zoals:

• Pensioenen;
  • Extra beloningen;
  • Functiewaarderingsstelsel;
  • Meer informatie over vakantiedagen en werktijden.

Wat ook onder secundaire arbeidsvoorwaarden valt zijn reiskostenvergoeding, verlofregelingen of een auto van de zaak.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn niet van toepassing op de gehele bedrijfstak en worden daarom niet in de collectieve regeling vastgesteld. De voorwaarden worden per onderneming vastgesteld. Dit wordt bijvoorbeeld vastgesteld in een reglement. De tertiaire voorwaarden zijn meer gericht op welzijn dan op geld. Voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn:

• Kantoorruimte;
  • Reizen;