Selecteer een pagina

Advocaten zijn er in alle soorten en maten. Voor ieder probleem is er wel een advocaat te vinden die hier zijn ‘specialisme’ van heeft gemaakt. Dit levert veel voordelen op voor de cliënt. Zij vinden immers altijd snel iemand die bij hun hulpvraag aansluit. Voor de advocaat zelf kan dit lastig zijn. Zij moeten immers tegen stevige concurrentie opboksen. Daarom is online marketing zo belangrijk. Online marketing? Ja, je hoort het goed. Ook voor advocaten is het rendabel om de digitale wereld in te zetten en zo hun diensten te promoten.

Veel advocaten van de oudere generatie vinden dit nog maar moeilijk te geloven. Vroeger maakten advocaten immers deel uit van de intellectuele bovenlaag. Zij werden op een ander niveau als hun cliënt geplaatst. Die intellectuele activiteit woog veel zwaarder dan het idee van een commerciële klant. Pas sinds 1989 is het voor advocaten toegestaan om hun diensten te promoten. In de huidige tijd is dit zelfs noodzaak om de concurrentiepositie te verstevigen. Advocaten zijn nu echte ondernemers. Daar hoort een goede marketingcampagne bij. Maar hoe pak je dat precies aan? Hoe genereer je bijvoorbeeld meer leads in een zoekmachine en hoe bereik je de juiste doelgroep? Klik hier voor meer informatie of lees verder voor enkele handige tips.

Weet wie je doelgroep is

Ieder marketingplan begint met het verkrijgen van inzicht in je huidige doelgroep. Als jij als advocaat gespecialiseerd bent in problemen omtrent een scheiding, weet je al snel op welke mensen je je moet richten. Wanneer je echter voor meerdere takken binnen de advocatuur inzetbaar bent, kan dit lastiger zijn.

Het loont daarom altijd om contact op te nemen met een online marketing specialist. Deze kan samen met jou de beste doelgroep vinden en weet ook direct hoe hij deze kan bereiken. Zo kan je de jongere generaties (15-30 jaar) in ons land beter bereiken door social media in te zetten en moet je voor de oudere generaties met een andere plan van aanpak komen.

Investeer in een kwalitatieve site én webteksten

Allereerst is het natuurlijk ook belangrijk dat er goed over de kwaliteit van de website is nagedacht. Je kunt nog zoveel geld in online marketing investeren, als de basis niet goed is zal dit sowieso geen effect hebben. Door de komst van WordPress is het voor vrijwel iedereen mogelijk om zelf een mooie website te bouwen. Maar let op: mooi betekent niet altijd goed! De website moet immers wel te vinden zijn voor het grote publiek. Daarom komt een ervaren webdesigner altijd van pas.

Denk daarnaast ook aan de webteksten op de site. Schrijf deze niet om de vindbaarheid van jouw website te vergroten, maar om de hulpvraag van de cliënt te beantwoorden. Met welke vragen kunnen zij op jouw pagina terecht komen? Krijgen ze hier daadwerkelijk informatie over? Natuurlijk moet je rekening houden met SEO richtlijnen, maar kwalitatieve webteksten scoren altijd beter dan een ‘reclamestukje’. Een tekstschrijver of andere online marketing specialist kan jou hierbij helpen.

Investeer in een kwalitatieve site én webteksten

Vergroot jouw toegankelijkheid voor de cliënt

Mensen zoeken graag herkenning bij elkaar. Als je een ‘klik’ voelt, ben je sneller geneigd om deze persoon te vertrouwen in zijn werk. Daarom is het belangrijk dat je niet als een onbekende voelt, maar toegankelijker wordt. Schrijf bijvoorbeeld blogartikelen over je werkzaamheden, deel af en toe herkenbare stukjes op social media of ontwikkel zelfs een app om cliënten op weg te helpen. Er zijn verschillende manieren om jouw diensten te promoten. Hierbij komt de hulp van een specialist natuurlijk wel van pas. Zo schakel je Team Nijhuis voor het promoten van een app in en is een tekstschrijver vaak nodig om kwalitatieve blogberichten te delen. Dit gebeurt uiteraard allemaal uit jouw naam. Dichter bij de klant staan loont altijd!