Een dag van een advocaat ziet er nooit hetzelfde uit. Ondanks dat je misschien een onwijs strakke planning in je hoofd hebt, deze komt zelden uit. Maar hoe zorg je dan toch dat je als advocaat alles uit een werkdag haalt? In dit blog geven we je 4 tips zodat jij meer uit je werkdag kunt halen.
Zorg voor een ontspannen werksfeer
Als advocaat ben je regelmatig buiten de deur te vinden voor een zitting in de rechtbank. Maar als je dan toch een keer op kantoor te vinden bent, wil je natuurlijk wel dat je op je gemak kunt werken. Ook op kantoor kan het er vaak hectisch aan toe gaan. Je ontvangt van de secretaresse een terugbelverzoek van de heer Bouwman en pleegt gemiddeld misschien wel twintig tot dertig telefoontjes per dag. Je bekijkt de post en mail en ziet dat je een uitspraak hebt ontvangen in een alimentatiezaak die jullie helaas verloren hebben. Je belt de cliënt meteen op om de uitspraak en de mogelijkheden te bespreken. Ondertussen ben je ook nog een verweerschrift aan het uitwerken en ga zo maar door. Om ervoor te zorgen dat jij toch in een prettige omgeving kunt werken, is verlichting op kantoor heel erg belangrijk. Zo kun je bijvoorbeeld de productiviteit verhogen wanneer jij de juiste verlichting op kantoor hebt. Heb jij een systeemplafond met een rasterwerk van 30×30 cm? Dan kun je kiezen voor een led paneel 30×30. Daarnaast kun je kiezen voor verschillende lichtkleuren. Een warme kleur kan vermoeiend werken, daarom adviseren wij om bijvoorbeeld voor wit licht te kiezen.
Plannen, plannen, plannen!
Ondanks dat een dag er nooit hetzelfde uitziet, kan een planning je toch onwijs goed helpen. Maak bijvoorbeeld per dag een lijst met bijvoorbeeld 5 taken, waarbij je 2 á 3 taken markeert. De gemarkeerde taken hebben een hoge prioriteit en moeten die dag echt afgerond worden. Als je na het afronden van de gemarkeerde taken nog tijd over hebt, kun je altijd verder gaan met de andere taken die op het lijstje staan. Zo kun je toch enigszins grip houden op de hectiek dat elke dag weer om de hoek komt kijken.
Houd je eigen agenda in de hand
Misschien komt het je bekend voor. Je wilt een afspraak met een cliënt maken en belt hem op met de vraag wanneer het hem of haar uitkomt. Probeer in plaats daarvan zelf met een voorstel te komen om een afspraak te maken. Als de cliënt op die dag niet kan, stel dan een tweede datum voor. Op die manier houd je zelf grip op je agenda, omdat je een afspraak plant wanneer het jou uitkomt en waarbij je niet de voorkeur bij de cliënt legt. Zo hoef je bijvoorbeeld ook geen afspraken meer te verzetten omdat dat voor de ander beter uitkomt.
Hetzelfde geldt voor cliënten die een mail sturen met de vraag of je uiterlijk eind van die middag wilt reageren. Komt dat in jouw agenda niet uit, omdat je bijvoorbeeld nog bezig bent met een van je taken die gemarkeerd zijn? En is het een vraag die niet zo dringend is dat je hem bijvoorbeeld morgen, wanneer je wel tijd hebt, ook kunt beantwoorden? Probeer dan eens nee te zeggen als het echt niet in je agenda past en laat hem of haar weten wanneer je wel de tijd ervoor kunt nemen.
Lastige taken uitstellen? Niet doen.
Wanneer je dan ‘s ochtends toch een lijstje gaat maken met taken en deze gaat markeren, begin dan ook gelijk met een taak dat voor jou misschien lastig is. Uitstellen heeft namelijk echt geen zin, want hoe je het went of keert, uiteindelijk zal je ook die taak moeten uitvoeren. Daarnaast geeft het je zo’n kick wanneer je een ‘rotklus’ afgerond hebt, dat je sowieso de rest van de dag in een positieve vibe zit!