Wanneer er een bedrijf of onderneming wordt opgestart, ligt de focus natuurlijk op het behalen van winst. Er worden producten gemaakt, diensten verleend of acties gegeven waar consumenten gebruik van kunnen maken voor een bepaalde prijs. Hoe meer producten, diensten of lidmaatschappen voor acties er worden verkocht, hoe groter de naam van het bedrijf en des te meer naamsbekendheid.
Ieder bedrijf krijgt daarom te maken met rekeningen, leningen en eventueel ook schulden. Het verkopen van zaken kan lastig zijn en veel moeite vereisen. Het is daarom extra vervelend wanneer er sprake is van een consument of een debiteur die het afgesproken geldbedrag niet wil betalen. Wanneer het sturen van herinneringen en aanmaningen niet helpt, is de volgende stap om contact op te nemen met een incassobureau.
Contact opnemen met een incassobureau, betekent automatisch dat men in aanraking komt met het incassorecht. Binnen een incassobureau werken specialisten die ervoor zorgen dat bedrijven en ondernemingen zo snel mogelijk het geld ontvangen dat hun toebehoort.
De soorten incasso’s
De algemene omschrijving van een incasso, is een manier om als bedrijf geld te innen van een klant. Dit geldt ook voor situaties waarin het geld gevorderd moet worden wanneer deze klant juist niet wil betalen. Er kunnen een aantal soorten incasso’s worden onderscheiden.
De doorlopende incasso is een machtiging waarbij er gedurende een bepaalde periode een vast bedrag per afgesproken tijd van de rekening van de klant wordt gehaald. Deze moet hier natuurlijk wel toestemming voor geven. Het bedrag van een doorlopende incasso kan teruggeboekt worden wanneer men het niet eens is met de afschrijving. Een eenmalige machtiging wordt daarentegen maar eenmalig van een rekening afgeschreven, tenzij het gaat om een betaling in termijnen.
De doorlopende incasso bestaat ook voor kansspelen. Deze afschrijving geldt specifiek voor mensen die meedoen aan Nederlandse loterijen. Iedere incasso soort heeft zijn eigen regels die opgenomen staan in de wetten en regelgevingen van het incassorecht.
Wanneer moet/kan men een incassobureau inschakelen?
Veel zaken die te maken hebben met het incassorecht, kunnen eenvoudig door de betrokken partijen worden opgelost. Een verhuurder kan de huurder bijvoorbeeld een herinnering sturen met betrekking tot betalen van het maandelijkse bedrag, of een bedrijf laat een ander bedrijf weten dat zij nog geen betaling hebben ontvangen. Wanneer het probleem na het versturen van deze herinnering is opgelost, hoeft er geen incassobureau bij betrokken te worden.
Lost deze herinnering het probleem echter niet op, kan men er verstandig aan doen wél een incassobureau in te schakelen. Het bureau start een incassoprocedure en stelt een specialist tot de beschikking van de persoon die hulp heeft gevraagd. Deze procedure is een buitengerechtelijk incassotraject, wat aangeeft dat er geen rechter bij betrokken. Mocht het geschil enorm uit de hand lopen of de debiteur echt weigert te betalen, kan het voorkomen dat er een rechterlijke procedure gestart moet worden.
Het verloop van een incassotraject
Een incassotraject begint natuurlijk met een debiteur die niet wil betalen. Het sturen van herinneringen lost dit probleem echter niet op, dus men besluit een incassobureau te betrekken bij de zaak. Het bureau start een traject en begint met het sturen van herinneringen en probeert de debiteur te bereiken via social media of via de telefoon.
Het kan voorkomen dat de debiteur op dat moment nog steeds niet wil betalen, kan het incassobureau een rechtszaak starten. Dit is echter niet verplicht. Wordt hier wel voor gekozen, stuurt het bureau een dagvaarding op. Een deurwaarder levert deze af bij de debiteur en de rechtbank.
Een advocaat incassorecht
De specialist die ondersteuning biedt tijdens een incassotraject, is vaak een advocaat. Dit is een vertrouwenspersoon die helpt met het vorderen van geld van een debiteur en hierbij rekening houdt met de wetten en regelgeving met betrekking tot het incassorecht om het traject zo soepel mogelijk te laten verlopen.