Als zelfstandig ondernemer loop je meer risico’s dan wanneer je in loondienst bent. Op de eerste plaats omdat je inkomsten nooit zeker zijn. Het is elke maand maar afwachten hoe de zaken lopen. Daarnaast hoop je maar dat de klanten ook daadwerkelijk betalen. Helaas gebeurt het ook een enkele keer dat een betaling te laat is of dat alle contact compleet verbroken lijkt te zijn. Wat dan? Hoe zorg je er dan toch voor dat je krijgt waar je recht op hebt?
Schakel een deskundige in
Heb je voor je gevoel alles al geprobeerd? Als de debiteur na talloze pogingen en meer dan genoeg tijd nog niet betaald heeft, dan is het verstandig om professionals in te schakelen. Wij raden aan om dan voor een incasso advocatenkantoor te kiezen. Zij bieden ten opzichte van gewone incassobureaus veel meer mogelijkheden om de debiteur over de streep te helpen. Zo mag een gewoon incassobureau bijvoorbeeld niet het faillissement van de debiteur aanvragen, een advocatenkantoor mag dit wél. Hierdoor kan de debiteur veel sterker onder druk worden gezet.
Kies je voor een incasso op basis van no cure no pay? Dan hoef je op de zeldzame momenten dat het niet lukt om de klus te klaren ook geen grote kosten te maken. Op de basiskosten na, zullen er dan verder geen kosten in rekening worden gebracht. Hierdoor wordt het inschakelen van een incasso advocatenkantoor veel aantrekkelijker, ook voor kleine ondernemers.
Ga altijd eerst in gesprek
Voordat je echter op het punt komt dat je een deskundige in moet schakelen, gaat er eerst altijd een heel aantal stappen aan vooraf. In de meeste gevallen lukt het gelukkig wel om zonder tussenkomst van een incassobureau of advocatenkantoor het probleem op te lossen. Ga daarom eerst in gesprek met de klant. Misschien is er wel een reden waarom de betaling verlaat is en zouden jullie eventueel samen een regeling kunnen afspreken. Stuur de klant tijdig betalingsherinneringen, maar check ook of het voor hem wel mogelijk is om nu te betalen. Wees open en duidelijk en communiceer helder.
Wees niet te passief
Natuurlijk wil je je klanten te vriend houden, maar het is ook belangrijk om niet te passief te reageren bij betalingsachterstanden. Hoe langer je wacht, hoe minder serieus je wordt genomen. Bovendien gaan klanten er dan ook een volgende keer vanuit dat ze best wel wat later mogen betalen. Dit is iets wat je niet moet willen. Zorg daarom voor een strak debiteurenbeheer en onderneem direct actie op het moment dat betalingen vergeten worden. Wees kort en professioneel. Als het over geld gaat, dan is het belangrijk om zo serieus mogelijk te zijn. Dit is immers de basis van je bestaan. Je hebt er hard voor gewerkt en dus ook recht om dit te ontvangen. Als de klant dit laat, dan mag je hier best heel serieus op reageren. Wees dus niet bang om te snel te reageren. Anders kan het wel heel lang duren voordat je je geld ontvangt.