Als advocaat speel je een belangrijke rol in het leven van andere mensen. Zij komen met een hulpvraag naar je toe, eentje die vaak van grote invloed is op hun welzijn. Ze vertrouwen jou een belangrijke taak toe. Daarom is het ontzettend belangrijk dat ze vertrouwen krijgen in jouw werkwijze. Als advocaat voer je eigenlijk altijd een sollicitatiegesprek. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. In de eerste paar seconden van het gesprek, kan jij er al voor zorgen dat het 1-0 staat. Daarom is het belangrijk om veel aandacht aan je uitstraling en de uitstraling van het bedrijf te besteden. Daarom geven wij 3 tips voor een professionele eerste indruk als advocaat.
1. Een goed verzorgde huisstijl en logo is goud waard
Tegenwoordig gebeurt veel van het voorbereidend werk van de cliënten online. Via de digitale wereld proberen ze direct meer te weten te komen over het bedrijf. Ze laten zich meevoeren door professionele websites en leiden door recensies. Daarom moet je er alles aan doen om de website van jouw advocatenkantoor een professionele uitstraling te geven. Kies daarnaast voor een herkenbaar logo die voor naamsbekendheid kan zorgen.
Soms kan het helpen om cliënten een gift te geven in de vorm van een pen, schrijfblok of sleutelhanger. Je kunt bijvoorbeeld voor schrijfblokken bedrukken kiezen, hierbij laat je het logo van jouw bedrijf op een schrijfblok drukken. Deze gepersonaliseerde cadeautjes geven jouw cliënten continu een geheugensteuntje. Grote kans dat zij jouw kantoor zullen aanraden als iemand in de omgeving op zoek is naar een goede advocaat. Mond-tot-mond reclame is immers nog steeds de beste vorm van reclame.
2. Sta stil bij je uitstraling
Als het eenmaal tot een ontmoeting met een potentiële nieuwe cliënt komt, is het belangrijk dat je stilstaat bij je uitstraling. Weet jij wat je precies uitstraalt? Vraag bijvoorbeeld aan mensen in je omgeving of collega’s om jouw uitstraling in enkele kernwoorden samen te vatten. Beschik je over een open of gesloten uitstraling? Kom je al snel nors over of hebben mensen het gevoel dat ze met alles naar je toe kunnen komen?
Pak deze kernwoorden aan om veranderingen te maken. Kom je snel gesloten over en hebben mensen moeite om contact met je te maken? Zorg dan voor een open houding. Ga nooit met gekruiste armen zitten tijdens een gesprek en leun af en toe naar de cliënt toe. Laat zien dat je interesse toont en het echt heel belangrijk vindt wat hij of zij te vertellen heeft.
3. Besteed tijd aan je outfit
Een advocaat hoort over een professionele uitstraling te beschikken. Mensen kijken dan ook vooral naar de outfit. Een advocaat in pak maakt vaak meer indruk dan een advocaat in een alledaagse outfit. Natuurlijk spelen de diensten die je verricht ook een belangrijke rol. Bij een informeel gesprek, hoef je natuurlijk niet in kostuum te verschijnen. Dan kan het juist fijn zijn om je ‘menselijke’ kant te laten zien. Overdrijf dit echter niet. Verschijn nooit met gaten of vlekken in je kleding, dat is een absolute no-go! Wanneer je verhaal en uitstraling overeenkomen, maak je direct de juiste indruk.